Utaste Wine & Food

We just love Wine!

Wijn voor de gezondheid (deel 7)

Posted by Niek van de Werken 0 Comment

Gezondheid 220x300 Wijn voor de gezondheid (deel 7)Zoals eerder geschreven op dit blog blijkt dat er veel onderzoeken gedaan worden naar wijn en de invloed daarvan op de gezondheid. Wij zullen proberen zoveel mogelijk informatie daarover op dit blog te publiceren, ongeacht de mogelijk positieve of negatieve invloed op de gezondheid. Op deze manier weet u waarom wel of niet te genieten van een goed glas wijn op zijn tijd.

27-01-10: Betere hersenen door wijn
Uit onderzoek van het University College in Londen blijkt dat het consumeren van wijn de geest verscherpt. Onder 6000 Britse ambtenaren is het onderzoek uitgevoerd met deze conclusie als gevolg. De wijn zorgt voor betere doorbloeding van de hersenen waardoor het cognitieve vermogen verbetert. Met name vrouwen baten bij het consumeren van ongeveer een halve fles wijn per dag, omdat zij de alcohol sneller opnemen in het bloed. Zij presteren met name beter tijdens het maken van rekensommen en taalopdrachten.

20-12-09: Rode wijn voor de tanden
Uit onderzoek gepubliceerd in Food Chemistry blijkt dat het consumeren van rode wijn een positieve invloed heeft op tandbederf. De verschillende chemische bestanddelen die in de pitten en schillen van druiven zitten zorgen ervoor dat mondbacteriën de tanden minder kunnen aantasten. Uit eerder onderzoek is al gebleken dat witte wijn juist een negatieve inloed heeft. De praktijk heeft mij geleerd dat ook champagne de tanden kwaad doet. Na het proeven van circa 60 verschillende topchampagnes heb ik vijf dagen pijn aan de tanden gehad. Zelfs een tandenborstel voelde als een vuistslag op het gebit. Kijk dus uit met de hoeveelheid wijn die je consumeert!

11-12-09: Wijn veroorzaakt zenuwaandoeningen
Zoals eerder gezegd is wijn goed voor hart en vaatziekten, maar dit effect kan teniet gedaan worden door de vele metalen die wijn bevat. De Britse Kingston Universiteit heeft onderzoek gedaan naar de hoeveelheid zink, koper en lood in wijnen uit 16 landen. Enkel de onderzochte wijnen uit Italië, Argentinië en Brazilië bleken geen ongezond hoge dosissen metalen te bevatten. Van alle andere wijnen scoorden de Hongaarse en Slowaakse het slechtst. Ook wijnen uit Frankrijk, Portugal, Spanje, Tsjechië, Servië, Griekenland en Duitsland bleken de veiligheidsdrempels voor metalen ver te overschrijden. Een teveel aan metalen kan zenuwaandoeningen veroorzaken, waaronder de ziekte van Parkinson. De antioxidantia in wijn schijnen hier juist goed tegen te zijn, dus wat er nu feitelijk geconcludeerd is, blijft onbekend. Streep positief tegen negatief weg en wat houd je dan over?

06-12-09: Wijn voor goede botten
Als mensen ouder worden, dan worden botten brozer en fragieler. Zodra er dan gevallen wordt, dan breekt men snel een heup of been. Uit een studie uitgevoerd (in 2000) onder Franse oudere vrouwen is gebleken dat het dagelijks consumeren van 1-3 glazen wijn zorgt voor sterkere botten met een hogere dichtheid. Zodra men geen wijn of meer dan drie glazen per dag drinkt, dan is dit voordeel niet te zien.

01-12-09: Wijn tegen honger
Uit Australisch onderzoek blijkt dat het type alcohol dat men consumeert van invloed is op het hongergevoel nadien. Stresshormonen als DHEAS en Cortisol beinvloeden het hongergevoel, de mens heeft een bepaalde hoeveelheid cortisol nodig om een hongerig gevoel te krijgen.

Wanneer alcohol geconsumeerd wordt, zakt het niveau van deze hormonen en neemt het hongergevoel af. Echter blijkt uit het onderzoek dat verschillende alcoholische dranken en andere invloed hebben op dit niveau. Wanneer men bier drinkt, dan neemt het niveau in eerste instantie af, maar vervolgens neemt het weer toe. Dit geldt tevens voor rode wijn, maar bij witte wijn gaat dat niet op. Het drinken van witte wijn voorkomt de toename van deze ‘hongerhormonen’ en dus zal het hongerige gevoel uit blijven.

28-11-09: Champagne tegen cholesterol
Uit onlangs gepubliceerd onderzoek blijkt dat Champagne het slecht cholesterol verminderd. Gezonde respondenten kregen dagelijks een glas Champagne voorgeschoteld van 375 mililiter (dat vind ik een redelijk glas, het is immers een halve fles). Er is een voor- en een nameting gedaan en wat blijkt? De Champagnedrinkers ging het gehalte slecht cholesterol achteruit. Een goede reden om meer champagne te drinken lijkt me, was ik maar een van de respondenten!

26-11-09: Wijn tegen hoge bloeddruk
Uit recent onderzoek uitgevoerd door de universiteit van Harvard blijkt dat een paar glazen wijn hoge bloeddruk tegen kunnen gaan. Bij ruim 5000 is middels onderzoek aangetoond dat er een verband is tussen alcoholgebruik en hart- en vaatziekten. Bij de groep die meer dan acht glazen per week dronk was een significant lagere kans op hartaanvallen, 43% procent minder dan bij mensen die slechts een glas per week dronken.

Popularity: 15% [?]

Spread the word!
  • RSS
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Hyves
  • PDF
Categories: Utastewine

Leave a Reply


Site search

Wine Lovers